REKLAMA

Pražský filharmonický sbor na Bodamském jezeře vidělo 171 tisíc diváků


Pražský filharmonický sbor (PFS) na Bregenzském festivalu v neděli 23. 8. odehrál poslední představení Turandot Giacoma Pucciniho. Jeho výkony jen v této opeře na jezerní scéně během 26 představení vidělo více než 171 000 diváků.

Při celkovém počtu cca 228 000 návštěvníků festivalu tvoří ti, kteří shlédli vystoupení Pražského symfonického orchestru plné tři čtvrtiny. Vedle Turandot se sbor předsatvil také pětkrát v Hoffmannovým povídkách Jacquesa Offenbacha a v Pucciniho Messa di Gloria na scéně Festspielhausu. Obě operní představení měla po celou dobu jubilejního 70. ročníku Bregenzského festivalu téměř 100% návštěvnost.

 

 


Bregenzský festival je pro PFS jakožto rezidenční sbor, kterým je již od roku 2010, velmi náročným „letním programem“. Jen pro potřeby nastudování všech tří děl, která PFS na festivalu uvedl, bylo vytištěno 7 647 stran notových materiálů. Na nazkoušení každé opery měl sbor na místě pouhé tři týdny, přičemž zvláště Hoffmannovy povídky vyžadovaly od zpěváků navíc mimořádné herecké a pohybové výkony. V představení nebyla nouze ani o časově napjaté situace, kdy např. zpěvačky měly pouze dvě minuty na to, aby odešly ze scény, převlékly se ze smokingů a klobouků do korzetů s podvazky, vrátily se na scénu a uložily se do rakví.

Dagmar Williams, členka sboru a během festivalu zároveň jeho produkční, popisuje první setkání s režisérem Hoffmannových povídek Stefanem Herheimem při jeho návštěvě Prahy v lednu 2015: „Byla to doslova lavina hlubokých filozofických myšlenek a hudebních úvah doplněných hraním a tančením. Říkala jsem si, jak tohle budeme moci splnit?“ O tom, že se sboru režisérův záměr nakonec podařilo naplnit více než dobře, svědčí jeho zápis do sborové kroniky z konce července: „Bylo pro mne opravdovou ctí spolupracovat s vámi na tomto velkém a náročném představení. Jste nejmilejší a nejskvělejší sbor, s jakým jsem kdy pracoval.“

Opera Turandot, která se konala přímo na Bodamském jezeře, v nastudování režiséra Marca Artura Marelliho vynikla impozantní scénou, na které nechyběla Velká čínská zeď či loď. Obrazy staré Číny režisér umně „prostřihal“ scénami z 20. let minulého století, kdy Pucciniho tuto operu skládal.


PFS sklidil za své výkony na Bregenzském festivalu velký ohlas také v mezinárodním tisku. Např. Kultur, Zeitschrift für Kultur und Gesellschaft píše: „Pražský filharmonický sbor se sbormistrem Lukášem Vasilkem splňuje natolik exponované úkoly v pěvecké, choreografické i herecké oblasti, jak by člověk čekal jen u profesionálně školeného operního sboru. Okolo 40 dam a pánů na konci po právu od publika sklízí nadšené ovace.“ New York Times: „Obě opery jsou kombinací dobré show a zároveň podstatných myšlenek. […] Jeho inscenacím vévodí karnevalově rozjuchaná nálada – rozesmátí ofrakovaní sboristé v „Hoffmannovi“ stoupají po strmém schodišti synchronizovanými tanečními kroky ve stylu choreografií Busbyho Berkeleyho –, v jádru jsou ovšem přísně zkázněné.“

Příští rok PFS v Bregenzu uvede opět Pucciniho Turandot a dále vystoupí v Hamletovi Franca Faccia, kterým festival zahájí, a v Messa da Requiem Gaetana Donizettiho.

Zdroj: MK ČR (TZ, 24.8.2015)
(Publikováno 24. srpna 2015)

>>zpět
Omlouváme se, ale registrace v tuto chvíli není možná, z důvodu řešení Souhlasu o poskytování osobních údajů – registrace bude opět možná od září 2018. Děkujeme za pochopení!
Předpověď počasí
Pondělí Úterý Středa
Dešťové přeháňky
28°C /14°C
Občasné bouřky
29°C /15°C
Občasné bouřky
27°C /16°C

REKLAMA
Portál - kniha Hry a trénink Paměti

Logo Ministerstvo práce a sociálních věci Logo Život90
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace