REKLAMA

Made in Australia




Před dvanácti lety přišel s adaptací Shakespeara: obrazem Romea a Julie, kteří s verši na rtech bloudí za láskou mezi obřími mrakodrapy a smrtícími kulkami. Sedm let uplynulo od doby, kdy okouzloval v Moulin Rouge. Nyní Baz Luhrmann připomíná svůj rukopis snem zvaným Austrálie.


Již první minuty filmu naznačují, že více než o poctu dalekému kontinentu jde o hold klasickému filmovému narativu. Luhrmannovo vyprávění se snaží přiblížit zlatou éru hollywoodské produkce. Čtyřicátá léta, ve kterých se děj odehrává, jsou obsažena snad v každém záběru. Samy titulky připomínají začátky filmů z nejlepších let společnosti RKO. Divák je pak do děje uveden veskrze literárně, nezbytnou postavou vypravěče. Tím je malý chlapec, který svým naivním komentářem glosuje precizně komponované obrazy.

Svůj hold vzdává Luhrmann nanejvýš sofistikovaně. Například hlavní hrdina je nejprve představen přes velké detaily přivřených očí. Jak lépe upomenout na klasické koňské opery? V divákovi mimovolně vyvstávají vzpomínky nejen na Fordovy Stopaře, ale i na nezapomenutelné romance z dob, kdy se film teprve učil mluvit. Všechny tyto odkazy však působí nebývale svěžím dojmem a jsou používány s elegantním nadhledem. S jemnou nadsázkou, které se za necelé tři hodiny dočkáme ještě několikrát.

Děj Luhrmannovy Austrálie je příjemně spletitý. Klíčovým je fakt, že britská aristokratka Lady Ashley (Nicole Kidmanová) přijíždí k protinožcům, aby po smrti manžela prodala farmu. Kontinent ji však pomalu udolává svým šarmem, kterému nakonec zcela podlehne. Právě díky hlavní představitelce poznáváme pravou tvář kolonialismu. Rasovou diskriminaci, podrobení domorodých obyvatel, strach z nevyhnutelného míšení a prolínání obou kultur. Režisér vidí problém v perzekuci původního obyvatelstva, nikoli však ve vzájemném ovlivňování. Proto nahlíží na zdobení vánočního baobabu s jemnou nostalgií, kdežto separaci míšenců odpustit nemůže.

Pohádka s nadsázkou


Rasová problematika i blížící se druhá světová válka se však nederou o prvenství v Luhrmannově vyprávění. To všechno tvoří jen pozadí. Po celou dobu upomíná tvůrce snímku na to, že obraz, který nám předkládá, není ničím jiným než pouhou hrou fantazie, vykonstruovaným příběhem. Ale co vlastně zůstane nakonec ze života? Pár fragmentů mnohoznačných vzpomínek a hrst nenaplněných snů.

Luhrmann dovoluje postavám prožívat vlastní příběhy, snít pohádku, která je čas od času nemilosrdně stržena do bolestné reality. Magické ladění Austrálie je dáno už citelnou paralelou s Flemingovým Čarodějem ze země Oz (1939), téměř kultovní podívanou západního světa. Dívenku Dorotku odnese tornádo do kouzelné země Oz. Musí putovat neznámou krajinou, aby našla čaroděje, který by ji vrátil domů.

Dorotka je v Luhrmannově líčení ztvárněna vypravěčem, míšencem Nullahem (Brandon Walters). Tomu vzal „nedovolený“ původ vlastní identitu. Je vyděděncem společnosti, stejně jako tvrdohlavá Angličanka a bezejmenný Honák (Hugh Jackmann). Nullah zahlédne, stejně jako Dorotka, větrnou smršť, která ho zavede na nebezpečné putování napříč kontinentem. I on však má svého čaroděje, jakéhosi všemohoucího šamana.

Stejně jako v Čaroději ze země Oz, i v Austrálii je kladen velký důraz na hudební složku. V Luhrmannově pojetí je využívána k prohloubení kontrastu mezi oběma kulturami. Magické písně domorodců se tu střídají s improvizovanými tóny jazzu.

Pohádkově nakonec vyznívá i samotné pojetí charakterů. Hned od počátku víme, s kým sympatizovat, koho se obávat. I jména postav odpovídají jejich jednoznačnosti. Místo princezny je tu Lady, místo prince Honák. Šamanovi říkají Král. A farma, vzdálená snad za devatero horami, nese název Daleké pastviny.

Posuny v ději působí především nečekané náhody a kouzla. Důležitou roli hrají i novinové titulky: další hold čtyřicátým létům, snad Občanu Kaneovi. Na nejlepší léta Hollywoodu odkazují i jemně ironické, avšak zvláštně jímavé milostné scény. Nechybějí polibky v dešti či velké detaily tváří na pozadí bělavého pouličního dýmu.

Nejlepší z nich je však moment samotného zamilování, onoho tolikrát opakovaného ustrnutí protagonisty nad krásou druhého pohlaví. Lady Ashley pozoruje cudným okem aristokratky polosvlečeného Honáka, který se ve zpomaleném záběru oplachuje křišťálově průzračnou vodou. Luhrmann tu pracuje s postupy reklamy, kombinovanými s nejvybranější ironií, která diváka pobaví i zarazí.

Většina scén Austrálie připomíná éru ateliérové tvorby. Luhrmann téměř nepracuje s hloubkou obrazu. Celé dvě třetiny filmu buduje pouze v prvním plánu. Používá syté barvy a zvláštní měkkost scenérie, kterou umocňuje hravostí světla a stínu. Dechberoucí krajinu pak snímá v úchvatných celcích.

A protože každá pohádka, hodná toho slova, nese ponaučení, ani Luhrmann je nemohl vynechat. Na konci dává příležitost zamyslet se nad ostrým kontrastem války a kolonialismu. Kolonialismu, který hledá cestu soužití národů, a války, jež staví na nesmyslné nenávisti mezi nimi. Ani problematizace konce nás však nepřipraví o požitek ze šťastného vyústění. Baz Luhrmann tentokrát překonal sám sebe. Natočil brilantní podívanou, která osciluje mezi filmem a snem.

 

Helena Štichová



* Austrálie. Režie Baz Luhrmann. Scénář Baz Luhrmann, Stuart Beattie, Ronald Harwood, Richard Flanagan. Kamera Mandy Walker. Střih Hervé Schneid. Hudba David Hirschfelder. Hrají Nicol Kidmanová, Hugh Jackmann, Brandon Walters, David Wenham, David Gulpilil a další. USA/Austrálie, 2008.
* Helena Štichová je studentkou Literární akademie Josefa Škvoreckého.
* Text vyšel v Literárních novinách 2009-3 na straně 12.
* Publikováno online 19.1.2009

 

Převzato z www.literarninoviny.cz

 

Oficiální trailer k filmu Austrálie (www.youtube.com)

>>zpět
Omlouváme se, ale registrace v tuto chvíli není možná, z důvodu řešení Souhlasu o poskytování osobních údajů – registrace bude opět možná od září 2018. Děkujeme za pochopení!
Předpověď počasí
Čtvrtek Pátek Sobota
Polojasno
18°C /9°C
Polojasno
17°C /8°C
Oblačno
15°C /7°C

REKLAMA
Portál - kniha Hry a trénink Paměti

Logo Ministerstvo práce a sociálních věci Logo Život90
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace