Recenze: Mia madre - Nanni Moretti se loučí s matkou

Před čtyřmi lety bylo u nás velkou filmovou událostí uvedení Morettiho snímku Máme papeže! o muži, jenž má přijmout papežskou funkci, ale této zodpovědné pozice se lekne a uteče, skryje se před celým světem, aby si mohl rozmyslet, zda se vůbec papežem stát  může a chce. Letos přichází do českých kin Morettiho částečně autobiografický film o vyrovnávání se s matčiným umíráním Mia madre, v němž hraje svému vlastnímu alter egu staršího, rozumnějšího, spolehlivějšího a klidnějšího brarta.

Nanni Moretti (1953) je italský herec, režisér a producent, který kromě filmu vášnivě miluje ještě vodní pólo. Od mládí se také angažuje v politice, patřil k výrazným veřejně se projevujícím odpůrcům Silvia Berlusconiho - organizoval proti němu pouliční protesty a na toto téma také natočil film Kajman (2006), který byl podle něj jednou z inspirací ke změně politického smýšlení Italů.

Hlavní postava filmu Mia madre, asi padesátiletá filmová režisérka Margherita (pravděpodobně ono režisérovo alter ego), je zrovna uprostřed natáčení, když dostává od lékařů zprávu, že její matka Ada umírá. Bývalá učitelka latiny Ada (podobně jako byla i Morettiho matka) je už delší dobu hospitalizovaná v nemocnici s vážnými kardiovaskulárními problémy a Margherita za ní chodí každý den do nemocnice. Morettiho film skládá kontrastní mozaiku vyrovnávání se s matčiným odchodem, přičemž ostatní život pokračuje a kupodivu se nezastavuje a nejdřív ani nezpomaluje. Film se za tímto účelem skládá z několika linií, základem je linie s Margheretinou umírající matkou, v další tráví Margherita čas s dospívající dcerou a v neposlední řadě vykonává náročnou práci filmové režisérky. O matku Adu pečuje Margherita spolu s bratrem Giovannim, který na rozdíl od Margherity dává před svou prací jasně přednost péči o matku. Jasnost bratrovy volby vytváří u Margherity nejprve pocity vlastní nedostatečnosti a ztěžuje jí schopnost situaci přijmout, až později uvidí v bratrovi především oporu nejen pro matku, ale i pro sebe. Bratr Giovanni, kterého režisér herecky ztvárnil, působí jako ideální představa, jak se zachovat v případě umírání blízkého člověka.

Morettiho matka Agáta zemřela v roce 2010, když dokončoval snímek Máme papeže! Mia madre vychází ze zápisků, kterými se režisér vyrovnával s matčiným umíráním, a tato autenticita je z filmových situací silně cítit. Nejvýrazněji se podle Morettiho do filmu přenesl pocit neschopnosti přestat i v tak náročné a zlomové životní situaci pracovat. Právě to popisuje Moretti jako nejdvojsečnější zbraň - na jednu stranu se nemusel prožitku matčina umírání plně poddat, na druhou stranu se cítil o to rozpolcenější a trpěl pocity viny, že se jí nedokáže dostatečně věnovat, když by to tolik potřebovala. Postava Margherity se dokonce místy projevuje vůči matce až agresivně, protože se není schopná smířit s jejím zdravotním stavem, stále by od ní chtěla to, co jí matka poskytovala po celý dřívější život – oporu, stabilní bod ve světě.

Mia madre

Itálie/Francie/Německo, 2015, 106 min.

scénář: Nanni Moretti, Francesco Piccolo, Valia Santella