Recenze: Carol – pomalá lesbická romance

Carol natočil Todd Haynes - režisér filmů Sametová extáze a Beze mě: Šest tváří Boba Dylana, a do hlavních rolí obsadil Cate Blanchettovou a Rooney Maraovou. Část filmu je melancholickou verzí Thelmy a Louisy.

Dvě ženy prchající před celým světem, přespávající v levných hotýlcích u silnic. V tomto případě neutíkají jen před šovinismem, ale také před zákonem amerických padesátých let, který označoval homosexualitu za zločin. Scénář Phyllis Nagyové vznikl na základě knihy Patricie Highsmithové, autorky slavného Talentovaného pana Ripleyho. Děj knihy je volně inspirovaný vztahem autorky se starší Virginiou Kent Catherwood.

Děj plyne v příjemně pomalém tempu, které dává vyniknout atmosferickým kamerovým hrátkám Edwarda Lachmana (Smrt Panen, Ken Park, Import/Export, Erin Brokovich). Natáčelo se na 16 mm kameru, aby se obraz co nejvíc přiblížil padesátým rokům dvacátého století. Jemná pseudonoirová atmosféra obestírá především scény, v nichž jde o milostný vztah dvou ústředních postav. Šeď naopak halí jejich osobní životy před prvním setkáním a nebo v momentech, které nezobrazují jejich lásku. Asi třicátá minuta filmu, ve které ženy (Carol a Therese) společně vyrazí autem pro vánoční stromek, působí jako by se propadly králičí norou do říše krásného snu. Film si libuje v dlouhých pohledech jedné na druhou a využívá k tomu Theresiny záliby ve focení, takže jsou to především pohledy Therese na Carol. Carol je objektem touhy a film je podobně jako knižní předloha vyprávěn perspektivou Therese. Čerstvě dospělá Therese skoro od prvního setkání hypnotizovaně následuje lehce afektovanou, ale velmi přitažlivou mondénu Carol kamkoli. Muži jim oběma chystají budoucnost, která jim nevyhovuje. Nastrkují je do rolí manželek, matek a hospodyň. Carolin manžel nemá problém dostat společnou dceru do vlastní péče, odhalí-li u soudu během rozvodu pravdu o manželčině sexuální orientaci. V polovině filmu se Therese s Carol vydávají na cestu za pomyslnou svobodou, kamkoli je auto zaveze. Propad do nory štěstí se opakuje, opět se odehrává v autě a opět svítí slunce. Možné pocity viny za vydobytou svobodu a nepřítomnost v rodině zesiluje vánoční čas, v němž se útěk před realitou odehrává. Záběry na ubíhající venkovskou krajinu ilustrují pocity štěstí dvou zamilovaných, jejichž náklonnost dojde naplnění až v třetí čtvrtině děje. Do té doby se vrcholy pocitu štěstí odehrávají v autě na nekonečných silnicích, symbolech čerpajících z road-movie tradic. Po vystřízlivění z idyly se děj vrací k žánru romantické drama a končí jako svědectví o pomaličku se měnícím světě.

Homosexualita postavená mimo zákon je tu prezentovaná jako nástroj šikany. Patricie Highsmithová vydala The price of salt - předlohu filmu Carol - pod pseudonymem Claire Morgan, protože prý nechtěla být vnímána jako autorka lesbických knih. V době, kdy kniha vyšla, už ale na druhou stranu měla za sebou vydání Cizinců ve vlaku, kriminální knižní předlohy, podle které natočil Alfred Hitchcock film.

„Kniha The price of salt byla dlouho jediným americkým příběhem s homosexuální tematikou a dobrým koncem zároveň. Do té doby musely knižní postavy za svou homosexualitu platit životem“ napsala Highsmithová u příležitosti znovuvydání knihy v roce 1989 už pod autorčiným skutečným jménem.

Carol
Velká Británie/USA, 2015, 118 min.
Scénář: Phylis Nagy