Na kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko byl objeven kyslík

Sonda Rosetta Evropské vesmírné agentury (ESA), která od loňského listopadu po desetileté pouti vesmírem dorazila ke kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko, přinesla objev, která zpochybní některé z dosavadních teorií o vzniku vesmíru. Vědecký tým bernské univerzity při analýze plynů unikajících z komety při tání způsobeném působením Slunce objevily velké množství molekulárního kyslíku.

Tento kyslík přitom musí být podle vědců velice starý. Pocházet by mohl z dob vzniku komety při formování sluneční soustavy před 4,6 miliardami let. Množství molekulárního kyslíku je přitom také, že je po vodě, oxidu uhelnatém a oxidu uhličitém, čtvrtým nejčastějším plynem v atmosféře komety.

Rosetta už dříve zaznamenala na kometě atomy kyslíku, které vznikají štěpením vodní páry ultrafialovým zářením. Přítomnost molekulárního kyslíku, který byl v minulosti objeven například na měsících Jupiteru a Saturnu, však až dosud vědci na kometách vylučovali.

„Nikdy bychom si nepomysleli, že kyslík může přežít miliardy let, aniž by se spojil s jinými prvky,“ uvedla spoluautorka objevu Kathrin Altweggová. Pravděpodobné podle ní je, že kyslík ještě před vznikem sluneční soustavy zamrzl v jádru komety. Jak dodala, možnost, že by kyslík mohl patřit k prapůvodním látkám, otřese několika teoretickými modely vzniku sluneční soustavy. Důsledky to bude mít i při pátrání po mimozemském životě, protože se ukázalo, že přítomnost kyslíku neznamená automaticky přítomnost života.

Pavel Škopek

Převzato z časopisu 21. století
(Publikováno se svolením vydavatele 30. října 2015)

Omlouváme se, ale registrace v tuto chvíli není možná, z důvodu řešení Souhlasu o poskytování osobních údajů – registrace bude opět možná od září 2018. Děkujeme za pochopení!
Předpověď počasí