Vědci odhalili „gen rychlosti“ závodních koní

Koňské dostihy a chování závodních koní je byznys, v němž se točí obrovské částky. Není proto divu, že za odhalení genu, který by nově vyšlechtěné koně ještě více zrychlil, by pěstitelé koní dali jmění. Díky irské vědkyni dr. Emmeline Hillové si v budoucnu budou moci svého koně otestovat všichni. Pochopitelně za tučný obnos.

Skutečný průlom v genetice koní se nedávno podařil vědcům z University College v irském Dublinu, který vedla známá genetička a šlechtitelka koní dr. Emmeline Hillová. Její tým, který zveřejnil své výsledky v prestižním vědeckém časopise PLoS One, se soustředil na pátrání po nejlepší variantě takzvaného MSTN genu, který u velké části savců kóduje proteinovou molekulu zvanou myostatin. Tato látka hraje klíčovou roli v tom, zda koním narostou svaly, které je přenesou do cílové rovinky jako vítr, nebo je naopak zanechají na chvostu pelotonu. Genetikům tak stačilo jediné: udělat koním genetické testy a potom sledovat, jak si v závodech povedou nositelé různých variant (alel) tohoto genu. „Náš objev v úplně prvním objevem genu koní, který jasně přispívá k vylepšení jejich závodních vlastností,“ říká pyšně dr. Hillová.  Když budou mít pěstitelé koní jistotu, že jejich svěřenec nese zázračný „gen rychlosti“, půjdou jejich hříbátka „na dračku“. University College v Dublinu proto také rychle založila firmu Equinome, která se snaží jejich objev co nejlépe zpeněžit. Od takového okamžitého napojení základního výzkumu na využití a zpeněžení by se mohl učit nejeden vědec i v naší zemi.

Josef Querelle

Převzato z časopisu 21. století
(Publikováno se svolením vydavatele 9. února 2010)

Omlouváme se, ale registrace v tuto chvíli není možná, z důvodu řešení Souhlasu o poskytování osobních údajů – registrace bude opět možná od září 2018. Děkujeme za pochopení!
Předpověď počasí