REKLAMA

Nová platforma pro spotřebitele a obchodníky umožní řešit spory on-line


Brusle 17. února - Evropská komise dnes uvedla do provozu novou platformu, která pomůže spotřebitelům a obchodníkům řešit on-line spory týkající se nákupů na internetu.

Platforma pro řešení sporů on-line představuje jednotné kontaktní místo, které spotřebitelům a obchodníkům z EU umožňuje urovnávat spory v případě domácích i přeshraničních nákupů on-line. Děje se tak prostřednictvím přesměrování sporů k vnitrostátním subjektům alternativního řešení sporů, které jsou na platformu napojeny a byly vybrány členskými státy na základě kvalitativních kritérií a následně oznámeny Komisi.

Komisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost žen a mužů Věra Jourová připomněla: „Většina spotřebitelů, kteří při nákupech on-line narazí na problémy, stížnost nepodá, protože si myslí, že celá procedura je příliš zdlouhavá a nevede k žádnému řešení. Platforma pro řešení sporů on-line je inovativní nástroj, který spotřebitelům a obchodníkům šetří peníze. Pomůže zvýšit důvěru spotřebitelů při nákupech on-line a podpoří podniky, které prodávají do zahraničí, čímž přispěje k rozvoji evropského jednotného digitálního trhu.“

Klíčové prvky nové platformy:

-Platforma je snadno ovladatelná a přístupná ze všech typů zařízení. Spotřebitelé mohou vyplnit formulář stížnosti dostupný na platformě ve třech jednoduchých krocích.
-Platforma nabízí uživatelům možnost provést celý postup řešení sporu on-line.
-Platforma je mnohojazyčná. Součástí platformy je překladatelská služba, která asistuje při sporech, kterých se účastní strany z různých evropských zemí.

V současné době je k platformě pro řešení sporů on-line připojeno přibližně 117 subjektů alternativního řešení sporů z 17 členských států. Komise spolupracuje s členskými státy na tom, aby bylo co nejdříve dosaženo úplného pokrytí všech členských států a odvětví. Alternativní řešení sporů nabízí rychlý a levný způsob k urovnání sporů. Průměrně trvá vyřešení sporu nanejvýš 90 dnů. Zkušenosti evropských spotřebitelů, kteří alternativní řešení sporů využili, jsou převážně pozitivní: s tím, jak byl jejich spor prostřednictvím tohoto postupu vyřešen, bylo spokojeno 70 % z nich. Jde o doplňkový způsob, jak mohou spotřebitelé řešit své spory, a nenahrazuje možnost obrátit se na soud, která je obvykle dražší a delší (pouze 45 % spotřebitelů je spokojeno s tím, jak jejich spor řešil soud).

Z této nové platformy budou profitovat také obchodníci, protože postupy alternativního řešení sporů jim umožní vyhnout se vysokým nákladům řízení a udržet si dobré vztahy se zákazníky.

Souvislosti

Právním základem pro zřízení platformy pro řešení sporů on-line je nařízení o řešení spotřebitelských sporů on-line , které popisuje hlavní funkce platformy a také pracovní postup v případě sporu řešeného jejím prostřednictvím. Uvedené nařízení vychází ze směrnice o alternativním řešení spotřebitelských sporů , díky které mají spotřebitelé při řešení svých smluvních sporů s obchodníky přístup k alternativnímu řešení sporů.

Přístup k alternativnímu řešení sporů je k dispozici pro všechny typy zakoupeného zboží či služeb, bez ohledu na to, zda byly či nebyly zakoupeny on-line, a rovněž v případech, kdy spotřebitel pochází z jiného členského státu než obchodník.

Členské státy sestavily seznamy národních subjektů, které nabízejí postupy alternativního řešení sporů. Subjekty uvedené na těchto seznamech splňují kvalitativní požadavky stanovené právními předpisy EU.

Zdroj: http://ec.europa.eu
(Publikováno 22. února 2016)

>>zpět
Omlouváme se, ale registrace v tuto chvíli není možná, z důvodu řešení Souhlasu o poskytování osobních údajů – registrace bude opět možná od září 2018. Děkujeme za pochopení!
Předpověď počasí
Středa Čtvrtek Pátek
Oblačno
10°C /4°C
Polojasno
10°C /3°C
Polojasno
9°C /2°C

Portál - kniha Hry a trénink Paměti

Logo Ministerstvo práce a sociálních věci Logo Život90
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace