REKLAMA

Komisařka Věra Jourová představila kampaně zaměřené na práva související se spotřebitelskými úvěry a obecná práva spotřebitelů


Dle aktuálního průzkumu společnosti TNS uzavřela více než třetina Čechů v uplynulých letech úvěrovou smlouvu a stejný počet o ní do budoucna uvažuje. Informovanost spotřebitelů v této oblasti však zdaleka není dostatečná. Aby mohli spotřebitelé bez potíží čelit složitému ekonomickému prostředí, musejí znát svá základní práva.

 



Věra Jourová, evropská komisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost žen a mužů, dnes představila informační kampaně zaměřené na práva související se spotřebitelskými úvěry a obecná práva spotřebitelů. Cílem aktivit je zajistit, aby si spotřebitelé uvědomovali svá práva, ať už nakupují v kamenných obchodech, na internetu, nebo žádají o spotřebitelský úvěr ve výši 5 000 Kč až 1 880 000 Kč.

Evropská komisařka Věra Jourová uvedla: „Jako spotřebitelé často nakupujeme zboží, aniž bychom věděli, jak postupovat, pokud bude cokoli v nepořádku. Každý by měl vědět, že v celé Evropě platí při nákupu na internetu možnost vrátit zboží do 14 dnů. Když například zjistíte, že objednaná televize se vám nevejde na stěnu, jednoduše ji pošlete nazpět. A stejně tak šaty, které na obrázku na internetu vypadaly docela jinak. Stejně tak je důležité znát svá práva při žádosti o spotřebitelský úvěr – právo na standardizované informace, právo odstoupit od své úvěrové smlouvy do 14 dnů od podpisu a právo kdykoli předčasně splatit svůj úvěr. Z výzkumu vyplynulo, že spotřebitelé se často spokojí s informacemi od své banky nebo přátel, aniž by zcela porozuměli smluvním podmínkám. Věříme, že se nám díky těmto dvěma informačním kampaním podaří zvýšit informovanost spotřebitelů o jejich právech zakotvených v právu Evropské unie.“

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek u příležitostí zahájení kampaní prohlásil: „Ochrana spotřebitele je jednou z hlavních priorit Ministerstva průmyslu a obchodu. Vláda již schválila návrh novely zákona na ochranu spotřebitele, který MPO připravilo a jenž přináší do našeho práva řadu instrumentů na efektivnější ochranu spotřebitelů, dává další kompetence České obchodní inspekci a zavádí nový institut mimosoudního vyrovnání spotřebitelských sporů. Ve spolupráci s jednotlivými kraji připravujeme semináře pro studenty středních škol zaměřené na podporu spotřebitelského vzdělání, kampaň tak vnímáme jako další krok ke zlepšení informovanosti mladých lidí o jejich právech.“


Kampaň zaměřená na obecná práva spotřebitelů


Hlavním cílem kampaně je rozšířit povědomí o právech spotřebitelů platných v rámci celé Evropské unie. Soustředí se na pět klíčových práv:

•    Právo vrátit do 14 dnů zboží pořízené na internetu
•    Právo na pravdivou reklamu
•    Právo na spravedlivé smluvní podmínky
•    Právo na opravu či náhradu reklamovaného zboží
•    Právo na bezplatnou pomoc od Evropských spotřebitelských center v případě problémů se zahraničním obchodníkem
Kampaň zaměřená na spotřebitelské úvěry

Informační kampaň cílí primárně na mladé lidi ve věku 18–35 let, kteří uvažují o svém prvním spotřebitelském úvěru a mohli by potřebovat relevantní informace. Kampaň proběhne ve spolupráci s více než dvaceti lokálními partnery z řad spotřebitelských asociací, neziskových organizací a poskytovatelů úvěrů. Cílem je zajistit co největší dosah kampaně v České republice.

Kampaň se zaměří na tři klíčová práva:
•    právo požadovat před uzavřením smlouvy základní informace v jednoznačném standardizovaném formátu (tzv. Evropském standardizovaném informačním formuláři);
•    právo odstoupit od úvěrové smlouvy do 14 kalendářních dnů od jejího podpisu;
•    právo splatit spotřebitelský úvěr kdykoli dříve, než bylo stanoveno při podpisu úvěrové smlouvy.
„Rozhodnutí vzít si spotřebitelský úvěr patří mezi důležitá finanční rozhodnutí. Splácení takového úvěru může být záležitostí i několika let a může výrazně zatížit rodinný rozpočet a tím i pohodu a soudržnost rodiny. Zejména úvěry od rizikovějších poskytovatelů vyžadují obezřetnost před podpisem smlouvy. Spotřebitelům se vyplatí využívat svých práv, a jestliže mají pochybnosti, mohou oslovit bezplatné poradny,“ říká David Šmejkal, ředitel Poradny při finanční tísni. „Jedním ze základních problémů spotřebitelských úvěrů je jejich složitost. Věřitelé soupeří cenou, a spotřebitel tak snadno uzavře smlouvu, které nerozumí a kde se skrývají drakonické sankce jen proto, že RPSN je nižší. Srozumitelnost by měla být standardem každé férové společnosti,“ doplňuje Daniel Hůle, vedoucí programu Kariérní a pracovní poradenství organizace Člověk v tísni.


Klíčové statistiky týkající se České republiky

•    38 % Čechů se necítí dostatečně informováno o svých právech souvisejících se spotřebitelskými úvěry (online průzkum společnosti TNS, 2015)
•    34 % není přesvědčeno o tom, že by byli schopni vybrat si vhodný spotřebitelský úvěr (online průzkum společnosti TNS, 2015)
•    V roce 2014 si v České republice objednalo přes internet služby nebo zboží 42,5 % obyvatel. Průměr v Evropské unii činil 50,2 % (Digital Economy and Society Index (DESI) 2015)
•    Pouze 7,35 % obyvatel v ČR nakoupilo v roce 2014 zboží přes internet ze zahraničí. Průměr v Evropské unii činil 14,6 % (Digital Economy and Society Index (DESI) 2015)
•    36 % českých spotřebitelů uzavřelo v uplynulých letech jednu a více úvěrových smluv, polovina z nich si zjišťovala informace přímo od banky (online průzkum společnosti TNS, 2015)
•    Pouze 30 % Čechů čte smluvní podmínky týkající se spotřebitelského úvěru pečlivě a celé (online průzkum společnosti TNS, 2015)
Více informací o jednotlivých kampaních naleznete na internetu:

Spotřebitelský úvěr: http://ec.europa.eu/spotrebitelsky-uver

Obecná práva spotřebitelů: http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/index_cs.htm


Zdroj: europa.eu
(Publikováno 27. dubna 2015)

>>zpět
Předpověď počasí
Čtvrtek Pátek Sobota
Oblačno
0°C /-4°C
Polojasno
0°C /-6°C
Polojasno
-3°C /-7°C

REKLAMA
Logo Ministerstvo práce a sociálních věci Logo Život90
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace