REKLAMA

Pražské jaro 2017

 

Program 72. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro nabídne na 45 koncertů, přičemž široce rozevřený dramaturgický vějíř svou nabídkou nadchne jak milovníky velkého orchestrálního zvuku, tak obdivovatele hudby komorní, příznivce hudby současné nebo ty, kteří se zaujetím sledují nejnovější trendy poučené interpretace hudby minulých epoch.

 

foto: dynamodesign.cz

 

Mimořádné zahájení

 

Přehlídku prominentních zahraničních symfonických orchestrů, jakožto i festival samotný, zahájí těleso, které mnozí řadí na první příčku pomyslného žebříčku nejlepších světových orchestrů – Vídeňští filharmonikové v čele s dirigentem Danielem Barenboimem. Orchestr na Pražské jaro zavítá již posedmé – pocty zahájit festival se jim ale dostává vůbec poprvé. Daniel Barenboim pojal přípravy zahajovacího koncertu skutečně důkladně i velkolepě. Smetanovu Mou vlast zařadil na program abonentního koncertu Staatskapelle Berlin 12. a 13. prosince 2016 v Berlíně. Jen několik dní poté dílo nastudoval s Vídeňskými filharmoniky a uvedl jej na koncertech ve Vídni, Paříži a Kolíně nad Rýnem. S Vídeňskými filharmoniky Mou vlast zahraje v předvečer festivalu, tedy 11. května 2017, v Mnichově – symbolicky ve městě, které po dlouhá desetiletí bylo spjato s působením dirigenta Rafaela Kubelíka, jenž tam Smetanův cyklus s velkým úspěchem uváděl. Po zahajovacích koncertech Pražského jara dílo představí ještě v Linci a opětovně ve Vídni. Zajímavostí je, že si Daniel Barenboim nechal zaslat videozáznam slavné Kubelíkovy interpretace z Pražského jara 1990. Ve spolupráci s Českou televizí festival připravuje dokumentární film, který zachytí Barenboimovu cestu k Mé vlasti. Téma „vlasti“ je v dnešní době stejně aktuální, jako v době Smetanově. Úzce se přitom dotýká i samotného Daniela Barenboima, který je známý svým světoobčanstvím a aktivním angažmá v hledání mírového řešení palestinsko-izraelské otázky.

 

Závěr festivalu s legendou

 

Všechny parametry výjimečné události splňuje rovněž závěrečný koncert. Festival bude završen pod taktovkou jedné z největších skladatelských osobností 2. poloviny 20. století a současnosti, Krzysztofem Pendereckim. V autorově nastudování zazní jeho slavná symfonie Sedm bran jeruzalémských, která vznikla k oslavám 3000. výročí založení města Jeruzalém. Kontrastní předehrou k monumentální Pendereckého symfonii bude jásavá, optimistická a hravá Serenáda pro orchestr českého neoklasicistního skladatele Iši Krejčího.

 

Zahraniční symfonické orchestry

 

Příslibem vrcholného uměleckého zážitku jsou dva koncerty Toronto Symphony Orchestra se svým šéfdirigentem Peterem Oundjianem. Ten o svých mimořádných kvalitách přesvědčil při zahajovacím koncertu Pražského jara 2013 a zajímavou historickou souvislost tentokrát nalézáme v osobnosti Karla Ančerla, jenž v čele torontského orchestru působil po emigraci z Československa v letech 1969 – 1973. V úvodu jejich prvního vystoupení zazní Karnevalová předehra kanadského skladatele českého původu – Oskara Moravce (*1917 – 2007). Jeho talent rozpoznal George Szell, když jej ve věku pouhých 19 let doporučil na místo asistenta dirigenta v Novém německém divadle v Praze. Před nacisty však musela rodina uprchnout do Kanady. Právě v Torontu pak na tamější univerzitě Moravec dokončil svá studia hudby a od roku 1951 zde rovněž pedagogicky působil.

 

Vedle této dramaturgické zajímavosti se oba koncerty pyšní vynikajícími sólisty: po osmnácti letech se na Pražské jaro vrací dnes již legendární houslista Maxim Vengerov, druhý koncert zase nabízí hvězdu nastupující generace interpretů – teprve jedenadvacetiletého kanadského klavíristu Jana Lisieckeho.

 

Přehlídku zahraničních symfonických orchestrů uzavírá slavný Orchestre de Paris s německým dirigentem Thomasem Hengelbrockem, který se do povědomí českého publika – podobně jako Oundjian – zapsal jedinečným provedením Mé vlasti na zahajovacím koncertu v roce 2015.

 

Autentická interpretace staré hudby

 

Festival připomene 450. výročí narození skladatele Claudia Monteverdiho koncertem předního italského souboru zabývajícího se autentickou interpretací vokální hudby starých slohů – La Compagnia del Madrigale. Na Pražské jaro se po dvaadvaceti letech vrací jedna ze zakladatelských osobností hnutí poučené interpretace staré hudby – William Christie – a to v čele britského Orchestra of the Age of Enlightenment s programem na téma Bach a jeho francouzští současníci.

 

Španělský akcent

 

V programu ročníku 2017 nalezneme opětovně tematický akcent na hudbu hispánské oblasti. Soubor Forma Antiqva festivalové publikum seznámí se vskutku ojedinělým žánrem španělského hudebně-dramatického umění přelomu 18. a 19. století, tzv. Tonadilla escénica. Sourozenecké trio Zapico Brothers pak přinese skvosty španělské instrumentální tvorby 18. století pro cembalo, teorbu a barokní kytaru. Hvězda španělského flamenka, zpěvačka Rocío Márquez, zase nabídne písně na texty Federica Garcíi Lorcy.

 

Víkend komorní hudby

 

Rovněž v roce 2017 bude pokračovat projekt Víkend komorní hudby, tentokrát se zastřešujícím podtitulem „Předsudky, překážky, pronásledování“ (toto téma ostatně rezonuje i festivalovými koncerty mimo rámec samotného Víkendu). V programech se objeví díla skladatelů pronásledovaných (Dmitrij Šostakovič, ad.), skladatelek bojujících s předsudky o oprávněnosti působení žen v umění (Mel Bonis, Ethel Smyth), budou zařazena díla autorů, kteří volili emigraci jako útěk k umělecké svobodě (Sergej Rachmaninov, Karel Janovický, Oskar Moravec, Tomáš Svoboda ad.). V rámci deseti koncertů soustředěných kolem jednoho víkendu se mj. představí houslistka Vilde Frang, violoncellista Nicolas Altstaedt či klavírista Alexander Lonquich, který bude rezidenčním umělcem festivalu: zahraje v sólovém recitálu, v komorním uskupení a coby sólista a dirigent vystoupí s Cameratou Salzburg, která se na festivalu objeví vůbec poprvé. V rámci Víkendu komorní hudby se představí rovněž špičková smyčcová kvarteta Sacconi, Wihanovo, Martinů či Davida Oistracha. Tématu „Předsudky, překážky, pronásledování“ bude věnována jednodenní konference, jejímž odborným garantem bude muzikolog Jan Špaček.

 

Přátelé Pražského jara

 

"Dlouho jsem toužila obklopit se lidmi stejně nadšenými pro klasickou hudbu jako já a obohatit svůj život o výjimečné zážitky. Obojí jsem našla v klubu Přátel Pražského jara," říká paní Jaroslava, která je členkou mecenášského klubu Přátel Pražského jara od roku 2006. Členství přináší řadu výhod, jako jsou přednostní rezervace vstupenek či vstup na akce klubu pořádané po celou sezónu. Připravena jsou setkání s významnými umělci, přednášky nebo společná snídaně. V letošním roce se hosty těchto setkání stanou Garrick Ohlsson, Vojtěch Semerád, Petr Vichnar (ač je u něj sport na prvním místě, má tento novinář k hudbě hluboký vztah), Prof. Cyril Höschl či bývalý prezident Vídeňských filharmoniků, Prof. Clemens Hellsberg.

 

 

 

>>zpět
Omlouváme se, ale registrace v tuto chvíli není možná, z důvodu řešení Souhlasu o poskytování osobních údajů – registrace bude opět možná od září 2018. Děkujeme za pochopení!
Předpověď počasí
Středa Čtvrtek Pátek
Polojasno
30°C /15°C
Dešťové přeháňky
30°C /18°C
Bouřky
26°C /19°C

REKLAMA
Portál - kniha Hry a trénink Paměti

Logo Ministerstvo práce a sociálních věci Logo Život90
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace